• برابر با : Thursday - 4 March - 2021
کل اخبار 2945
0

حرکات کششی برای کاهش فشار خون از پیاده‌روی موثرتر است

  • کد خبر : 13899
  • 29 دی 1399 - 12:54
مطالعات نشان می‌دهد افرادی که فشار خون بالا دارند برای کاهش فشار خون بهتر است در خانه حرکات کششی انجام دهند تا اینکه پیاده‌روی کنند.

به گزارش مفدا، محققان دانشگاه ساسکاچوان(Saskatchewan) کانادا گروهی متشکل از ۴۰ فرد مبتلا به فشار خون را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه حرکات کششی انجام دادند و گروه دیگر پیاده‌روی کردند. آن‌ها دریافتند انجام حرکات کششی به مدت نیم ساعت در روز نسبت به یک پیاده روی نیم ساعته به میزان بیشتری باعث کاهش فشار خون می‌شود.


آن‌ها می‌گویند انجام تلفیقی این ورزش‌ها الزاما باعث کاهش بیشتر فشار خون نخواهد شد اما برای سلامتی مفید است.

میانگین سنی افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند ۶۱ سال بود و این آزمایش برای بررسی تاثیرات ورزش‌های مختلف بر کاهش فشار خون بود. برای انجام این آزمایش یک گروه به مدت هشت هفته، پنج روز در هفته برای نیم ساعت حرکات کششی انجام دادند و گروه دیگر به همین میزان پیاده روی سریع انجام دادند. قبل و بعد از انجام این ورزش‌ها گروه چیلی بک(Chilibeck) فشار خون شرکت‌کنندگان را در حالت نشسته، دراز کشیده و ۲۴ ساعت قبل از شروع به وسیله‌ی یک دستگاه قابل حمل اندازه گیری کردند و نتایج منتشر شده در مجله‌ی(Physical Activity and Health) نشان داد که انجام حرکات کششی برای کاهش فشار خون که عامل بیماری‌های قلبی است مفیدتر از انجام پیاده روی است.

پیاده‌روی آن طور که پزشکان به بیماران توصیه می‌کردند برای کاهش فشار خون موثر نبود اگرچه افرادی که پیاده روی می‌کردند چربی بیشتری نسبت به آن دسته که حرکات کششی انجام می‌دادند از دست دادند.

نویسنده مطالعه، پروفسور فیل چلی بک(Phil Chilibeck) می‌گوید: اکثر مردم معتقدند که انجام حرکات کششی فقط برای شروع سایر ورزش‌هاست اما این حرکات علاوه بر عضلات، عروقی که به عضلات خون‌رسانی می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و با نرم شدن عروق مقاومت در برابر جریان خون کم می‌شود.

او می‌گوید: افرادی که پیاده‌روی انجام می‌دهند باید به فعالیت خود ادامه دهند اما مقداری حرکات کششی نیز به برنامه‌شان اضافه کنند.

وی افزود: من نمی‌خواهم تحقیقات ما باعث توقف انجام ورزش‌های هوازی در افراد شود. مواردی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا اسکی و صحرانوردی همگی بر کاهش چربی بدن، سطح کلسترول و قند خون تأثیر مثبت دارند. با این حال انجام حرکات کششی ورزشی آسان‌تر برای افرادی است که در قرنطینه به سر می‌برند و یا دچار بیماری‌هایی همچون آرتروز هستند که مانع انجام فعالیت‌های سنگین می‌شود.

دکتر چیلی بک می‌گوید: هنگامی که در حالت استراحت و تماشای تلوزیون هستید کافی است روی زمین بنشینید و همزمان این حرکات را انجام دهید.

بر طبق مطالعه‌ی دیگری توسط محققان دانشگاه آکسفورد، فواید ناشی از انجام ورزش برای سلامت قلب و کاهش خطرات قلبی عروقی هیچ محدودیتی ندارد و افرادی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افراد کم فعالیت‌تر ۴۶ درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند.ایسنا/انتهای پیام

لینک کوتاه : http://www.doctoran.ir/?p=13899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.