• برابر با : Wednesday - 5 August - 2020
کل اخبار 2346
2

مخالف شکستن حرمت دانشجویان علوم پزشکی هستیم

  • کد خبر : 10991
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
انتخاب پوشش موضوعی فرهنگی است و در آن باید رویکرد اصلاحی داشته باشیم و نه انضباطی.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درنخستین جلسه کارگروه دانشجویی برای بررسی دستورالعمل نحوه برخورد با مصادیق پوشش و رفتار حرفه‌ای عنوان کرد: نگاه این دستورالعمل به هیچ وجه حراستی نیست و ما به طور جدی مخالف شکستن حرمت و عزت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هستیم. انتخاب پوشش موضوعی فرهنگی است و در آن باید رویکرد اصلاحی داشته باشیم و نه انضباطی.

به گزارش ایسنا،دکتر حسن زائری‌لطف در نخستین جلسه کارگروه دانشجویی که برای بررسی دستورالعمل نحوه برخورد با مصادیق پوشش و رفتار حرفه‌ای برگزار شد، ضمن بیان این مطلب،با اشاره به اینکه نگاه ما به این دستورالعمل حرفه‌ای و آکادمیک است، عنوان کرد: نگاه این دستورالعمل به هیچ وجه حراستی نیست و ما به جد مخالف شکستن حرمت و عزت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هستیم. هدف ما این است که از موارد خاص هنجارشکن که میزان آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار پایین است جلوگیری کنیم و بتوانیم در بالین و مراکز آموزشی به وحدت‌رویه در انتخاب نوع پوشش برسیم.

وی ادامه داد: نگاه به مسئله پوشش باید اصلاحی باشد و نه انضباطی، چرا که انتخاب پوشش متناسب برای حضور در دانشگاه یا مراکز درمانی مبتنی بر اصولی است که در تمام دانشگاه‌ها و مراکز درمانی سراسر دنیا اجرا می‌شود. اساساً انتخاب پوشش متناسب با شأن محلی که در آن حضور داریم انتخاب می‌شود و شایسته نیست که دانشجویان علوم پزشکی بدون در نظر گرفتن شأن بیمارستان و دانشگاه با هر پوششی در انظار ظاهر شوند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به همکاری و تعامل معاونت آموزشی و معاونت فرهنگی و دانشجویی بیان کرد: خوشبختانه بین مدیران ارشد معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی و آموزشی وزارت بهداشت تعامل خوبی وجود دارد که می‌توانیم با رویکردهای آموزشی و فرهنگی راه‌کار متناسبی برای پوشش حرفه‌ای بیابیم. ضمن اینکه برآیند نظر کارشناسان، صاحبنظران و دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های این حوزه بسیار راهگشا و مؤثر است.

زائری‌لطف پرداختن به دستورالعمل پوشش مناسب را موضوعی با ابعاد گسترده دانست که ریشه در مسائل مختلفی دارد و گفت: در حال حاضر با ایجاد «پویش سهم من» تلاش کردیم تا به کمک‌های جامعه دانشگاهی انسجام بیشتری ببخشیم و در ضمن از ظرفیت مؤسسات حمایتی کشور بهره ببریم. این پویش با هدف حمایت از دانشجویان نیازمند در سطح تمام دانشگاه‌های کشور به راه افتاد تا شأن، شخصیت و جایگاه دانشجویان با توجه به محرمانه بودن اطلاعاتشان حفظ شود. در مواردی مشاهده شده که سند کمک‌های مالی به برخی از دانشجویان در فضای مجازی منتشر می‌شود که متناسب با حرمت دانشجویان ما نیست. این پویش به کمک‌ها شکل منسجمی می‌بخشد و مانع بروز چنین اتفاقاتی می‌شود.

وی درباره ضرورت شکل‌گیری و دلایل نیاز به ایجاد این پویش عنوان کرد: فکر اولیه اجرای این پویش توسط خود دانشجویان و کانون‌های دانشجویی مطرح شد. کانون‌های هلال احمر، سلامت و خیریه در تعامل و همفکری باهم به این نتیجه رسیدند که شیوه کمک به دانشجویان نیازمند باید نظام‌مند شود و در این راستا پیشنهاد ایجاد «پویش سهم من» را ارائه دادند. البته پیش از این فعالیت‌های خیریه و حمایتی در سطح تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی اتفاق می‌افتاد اما به انسجام بخشی بیشتری نیاز داشت.

پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای

در ادامه این نشست دبیر دبیرخانه حجاب و عفاف و ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت بهداشت عنوان کرد: شما به عنوان نمایندگان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در این جلسه حضور دارید تا در این زمینه، در صورتی که ناقض اسناد بالادستی نباشد رأی و نظر خودتان را وارد کنید.

دکتر فریبا قربانیان ادامه داد: آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای در سال ۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد ابلاغ شد؛ اما چون این آیین‌نامه بحث بالین را پوشش نمی‌داد مسؤولان وقت با اقتباس از آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی نحوه پوشش و رفتار حرفه‌ای را در بالین و دانشگاه تعیین کردند که در سال ۹۲ به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

وی درباره شیوه حرکت این آیین‌نامه اشاره کرد: آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای در معاونت آموزشی کلید خورد و این معاونت با پیش‌بینی پوشش و رفتار حرفه‌ای توسط اساتید هیأت علمی، کارنامه‌ای در این بخش به صورت توصیفی صادر می‌کرد. به دانشجویی که در کارنامه خود مرتبه ضعیف را اخذ کرده بود، مشاوره داده می‌شد و بعد از دوباه رتبه ضعیف آوردن، فرد به کمیته انضباطی معرفی می‌شد.

قربانیان با اشاره به نگاه قانونی و مبتنی بر دیدگاه اسلامی نظام عنوان کرد: این آیین‌نامه به دلیل نبود زیرساخت آموزشی و از آنجایی که اعضای هیأت علمی آموزش لازم در این حوزه را کسب نکرده بودند، اجرایی نشد و هر دانشگاهی به طور سلیقه‌ای در این حوزه تصمیم‌گیری می‌کرد. با حضور دکتر سیماسلدات لاری در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت این شیوه‌نامه موردتوجه و آسیب‌شناسی قرار گرفت تا بتوانیم به صورت مدون در زمینه پوشش و رفتار حرفه‌ای در مراکز درمانی و آموزشی رفتار کنیم. در این فرآیند نگاه دانشجویان مورد توجه ما است تا ضمن پرهیز از برخوردهای سلبی از رفتارهای سلیقه‌ای دوری کنیم.

به گزارش مفدا، در نخستین جلسه کارگروه دانشجویی که با حضور یازده‌تن از اعضای کارگروه دانشجویی بازنگری آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برگزار شد، بردیا مقیسه دانشگاه علوم پزشکی اراک، ضحی ریاحی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، محمد قادری دانشگاه علوم پزشکی ارتش، مسعود فیصل دانشگاه علوم پزشکی یزد، طه‌ نظری‌پور دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، حامد سلیمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، سارا الماسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، صباح مددی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سهیل حبیبی دانشگاه علوم پزشکی اراک، نگین والی دانشگاه علوم پزشکی ایران و فیروزه دریابیگی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این جلسه حضور داشتند.

ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فضای فیزیکی در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی، شناسایی افرادی که پوشش حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند توسط معاونت آموزشی و انجام فعالیت‌های متناسب توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی، آموزش‌ نحوه پوشش مناسب و رفتار حرفه‌ای، افزایش ارتباط دانشگاه با خانواده، چاره‌اندیشی برای مقابله با مشکلات معیشتی دانشجویان، پایش برای دسته‌بندی مصادیق پوشش و حجاب مناسب، افکارسنجی مداوم درباره پوشش و حجاب، اجرای گام به گام آیین‌نامه و نظارت بر حسن اجرای آن و… بخشی از پیشنهادات و نقطه‌نظرات اعضای کارگروه دانشجویی در زمینه بازنگری آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای بود.

لینک کوتاه : http://www.doctoran.ir/?p=10991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.